L’ortica, una pianta urticante, ma dalle mille proprietà guaritrici

Par furlan.

‘E jè cheste une plante intrà lis plui ordenariis, ch’e ven-su ret i lûcs, tai cjamps, e tai sîz pustoz e salvadis de mont e dal plan. La Urtìe ‘e jè plante jerbacee cu la radîs che si strisine sul teren e fusc’ alz cincuante-otante centesims.

Lis fueis, a forme di lance, a’ an i ôrs seghetâz e a’ son cuviertis, come dute la plante dal rest, di pêj ch’a contegnin un lìcuit caustic. Par chest, cuanche si tocje lis Urtiis si sint brusôr. I flôrs, piçuj e verdons, a’ son ricolz in spîs ch’a pendolin. Cheste plante ‘e sfluris dilunc l’istât.

Ta l’antighitât, Petronio al conseave l’Urtie ai amîs ch’a doloravin par colpe dai reumatisims. Second Galeno in pen, lis sôs semencis a’ varessin vût il podê di meti morbìn.

In timps plui aprûf, l’erbarûò cjargnel Luîs Guartan al scriveve che l’Urtie ‘e jè un rimiedi pe tos, pes diareis, pes emoragiis, tal spudâ sanc e tal mâl dal flus.

Slargjade ‘e jere ancje l’usetât di mangjâ in salate lis pontis frescjis daspò vêlis sbuetadis ta l’aghe di bôl. E inmò si la riten valent par mantignî nez i cjavêj. Di cheste plante, in speziarie si dopre lis fueis e lis radîs frescjis.

In italiano.

L’ortica è una pianta tra le più comuni, che cresce dappertutto, nei campi, in pianura e anche nei luoghi più reconditi della montagna. L’ortica è una pianta erbacea le cui radici si trascinano lungo il terreno e il fusto raggiunge i 50-80 centimetri.

Le foglie sono lanceolate, hanno i bordi seghettati e sono ricoperte, come tutta la pianta del resto, da pelo che contiene un liquido “urticante“. Per questo motivo, quando si toccano le ortiche, si sente bruciore. I fiori, piccoli e verdissimi, sono raccolti in spighe pendule. Questa pianta fiorisce durante tutta l’estate.

Nell’antichità, Petronio consigliava l’orticaria agli amici che erano affetti da reumatismi. Secondo Galeno invece, i suoi semi servirebbero a dare vivacità.

In tempi più antichi, l’erborista carnico Luis Guartan scriveva che l’ortica è un rimedio per la tosse, per la diarrea, per le emorragie e per i dolori mestruali.

Si usano anche mangiare le punte in insalata dopo averle fatte sbollentare. Si ritiene ancora valido l’uso per mantenere puliti i capelli. Dell’ortica, in erboristeria, si usano le foglie e le radici fresche.